Tuesday, May 23, 2006

3-day excursion SSI - Old Klang Road

The Quaint Surau
Originally uploaded by alhadi64.
20,21,22 May '06 - Its that part of the month again when the Karkuns of SSI will troop off to another destination. This time we have been assigned routes in the area od Old Klang Road.

This time Jemaah SSI is led by Haji Hisham Jabir al-besuti with the rest of them being as follows: Dr Zulkarnain, Ahmad Al-Hadi, Saleh, Hj Hasan, Hj Lazim, Jasrim, Izudin, Azmi(TKP), Shazali(TKP), Hj Anuar & Athla.

Jemaah 3h Tmn Medan Pejasa

1. The Fever is here, 2. Surau Islah Tmn Medan Pejasa, 3. The Boys can really eat..., 4. Boys will be boys, 5. Mesyuarah, 6. Please donate, 7. Surau Islah, 8. Surau Islah, 9. Surau Islah, 10. Ceiling, 11. Kolah Wuduk, 12. Masjid Abdul Rahman Auf, 13. Masjid Abdul Rahman Auf-Interior

The first day, Jasrim & I were assigned taam(cooking) duties. We decided to just buy ready-cooked food. The only thing that we cooked was rice. Lunch was served at about 3pm. And, we had to spend some more time after asr buying groceries for dinner. The menu on dinner is meat in turmeric curry liced with hot green chillies (just writing this makes my mouth water, yum yum) aka "daging masak lomak cili api".

I was assigned as chief cook. The curry turn out well although we struggled a bit to make sure the meat is cooked till its tender. So, not much of dakwah duties for me in the first day. Haji Hassan, after a break of 10 months is back in the 3-day excursion and excited to get back on track. He is in his recognisable jovial self, a delightful individual to have as a member of any jamaat.

The second day, after signing off our khidmat duties right after breakfast, I am back in the thick of daawah action where Hisham has engaged me in a series of ziarah(visit) duties. Haji Man, one of the local brothers have brought me to meet up Hj Derma Dewa, an elderly man (abt 60 yo) who is now strickened with kidney failure and had to undergo dialysis treatment at least 3times a week. He used to be active in the local daawah efforts but has been a bit slow for the last 10 years or so due to the ailment.

Its just a friendly visit without any hardcore daawah since he's a veteran member of Surau Islah. We were warmly welcomed and for the first time we were treated to a lunch at his house at about 12noon (Normally, host would oblige the casual drink of tea with some cookies or most, fried mee). There's always a first time for everything.

Haji Derma proved to be very helpful in bringing us around to meet other brothers in the locality despite his setback. On the 3rd day, I was again engaged to Hj Derma together with Hj Lazim to make ziarah to ocal brothers. We met Borhan who used to study in a Madrasa in Penanti but never did complete his studies. He is now working wth the local bus company, RapidKL. We spent some time with him to explain the importance of him to make time for Deen.

The time spent at Surau Islah was made sweeter with the active involvement of its local brothers like Haji Man(Telekom Malaysia), Nasir, Hj Derma, Fendi, Haznan, Hj Suhairi. We also met Hj Mustafa who is related to Haji Razak, the imam of Surau tmn sri kantan in kajang.

I also met Saifuzzaman (Buzz) who lives in one of the condos in Sri Sentosa on Sunday night and encouraged him to spend more time with the local brothers. Pak Syed, an brother active in daawah efforts in Buzz's local surau (Nurul Iman) whom i later met, reminded me to encourage Buzz to be in touch with the local brothers.

On the last day (Monday) we departed from Surau Islah quite early, right after magrib prayers because there will be religous class held in the surau and all our activities like bayan would have finished by then.

It rained heavily as we left Old Klang Road with an equally heavy heart. Karkuzari & Bayan wapsi was conducted by Arif Hanifa right after isya in Surau Saujana Impian.

Tuesday, May 09, 2006

Selamat Hari Jadi Muaz ke 14


Tanpa disedari umur Muaz makin meningkat. Terasa seperti semalam Muaz masih lagi kecil dan comel tapi itulah hakikat kehidupan... Tiada yang kekal... yang muda akan tua... yang datang akan pergi...masa akan berlalu ibarat air yang mengalir deras.

Dulu Muaz kecil, sekarang dah besar. Dulu Muaz rendah, sekarang dah setinggi Papa...

Papa tiada hadiah yang mewah-mewah untuk Muaz, tiada jamuan-jamuan besar-besaran di hotel-hotel dan tiada janji yang Papa tidak akan marah-marah Muaz.

Papa bersyukur kerana dikurniakan anak yang baik seperti Muaz....
Papa bersyukur Muaz memang seorang yang bertanggungjawab...
Papa bersyukur Muaz tidak pandai menipu....
Papa bersyukur Muaz tidak cuai dalam solat....

Papa berdoa supaya Muaz sentiasa dalam rahmat Allah swt.....
Papa berdoa supaya Muaz kekal dalam iman....
Papa berdoa supaya Muaz tidak akan lupa pada jasa Mama dan Papa...

Gunakanlah masa muda dengan baik supaya Muaz tidak menyesal....
Hari ini bekal untuk hari esok....

Papa paling berbangga bila Muaz dapat hadiah dari sekolah masa Muaz darjah 5. Seperti berbunga-bunga hati Papa bila Muaz dipanggil menerima hadiah tu....

Walaupun hadiah nye tak seberapa tapi yang penting Muaz telah mencuba sedaya upaya. Terima kasih ye Muaz. Tapi, ingat jadikan kejayaan sebagai pemberi semangat untuk maju jaya di masa depan.

Papa dan Mama tidak akan sentiasa di sisi Muaz - Bekalan yang paling baik ialah TAQWA. Ingati Allah swt sentiasa dan kuatkan semangat untuk sentiasa jadi orang yang semakin baik. Tanamkan niat supaya hari ini lebih baik dari semalam, dan esok ada peningkatan ke atas hari ini.....

Jangan leka dengan masa sihat wahai anak muda kerana bila kita tiada tenaga, banyak benda tak dapat dilaksana. Jejaki langkah Nabi junjungan kita SAW supaya kita memperolehi syafaat nya. Iman yang ada ibarat akar pada pokok, tambah dalam akarnya maka bertambah sihatlah pokok yang tumbuh.

Akan tiba masa Muaz juga akan punya anak Muaz sendiri. Ketika itu Muaz sendiri akan merasakan perit nya juga membesarkan anak-anak. Tapi wahai anak muda, di sebalik keperitan itu ada kemanisan - di sebalik kepayahan akan terbit kepuasan. JANGAN MENYERAH KALAH.



Tuesday, May 02, 2006

There are worse things in life

Someone send me this email which i find interesting:

To all those who have kids in the teenage years - and to those who will get there at some point, have a read.

Subject: Interesting Letter....................tooooooooooooo

Father passing by his teenage daughter's bedroom was astonished to see the bed was nicely made and everything was neat and tidy. Then he saw an envelope propped up prominently on the centre of the pillow. It was addressed "Dad". With the worst premonition, he opened the envelope and read the letter with trembling hands:-

Dear Dad,

It is with great regret and sorrow that I'm writing you, but I'm leaving home.I had to elope with my new boyfriend Randy because I wanted to avoid a scene with Mom and you. I've been finding real passion with Randy and he is so nice to me. I know when you meet him you'll like him too - even with all his piercing, tattoos, and motorcycle clothes. But it's not only the passion.
Dad, I'm pregnant and Randy said that he wants me to have the kid and that we can be very happy together. Even though Randy is much older than me (anyway,42 isn't so old these days is it?),and has no money, really these things shouldn't stand in the way of our relationship,don't you agree?
Randy has a great CD collection; he already owns a trailer in the woods and has a stack of firewood for the whole winter. It's true he has other girlfriends as well but I know he'll be faithful to me in his own way. He wants to have many more children with me and that's now one of my dreams too. Randy taught me that marijuana doesn't really hurt anyone and he'll be growing it for us and we'll trade it with our friends for all the cocaine and ecstasy we want. In the meantime, we'll pray that science will find a cure for AIDS so Randy can get better; he sure deserves it!!

Don't worry Dad, I'm 15 years old now and I know how to take care of myself. Someday I'm sure we'll be back to visit so you can get to know your grandchildren.

Your loving daughter,

At the bottom of the page were the letters "PTO". Hands still trembling, her father turned the sheet, and read:

PS: Dad, none of the above is true. I'm over at the neighbour's house.I just wanted to remind you that there are worse things in life than my report card that's in my desk centre drawer. Please sign it and call when it is safe for me to come home. I love you!!!

Thursday, April 20, 2006

Cari Pedoman....

Aku pernah terdengar satu bayan yang kata kita kena doa pada Allah swt supaya pandu hati kita di jalan yang benar - "Nak apa lagi, kita kan dah Islam - kita kan sudah berada di jalan yang benar!".

Kita sebenarnya terus-terusan perlu panduan walaupun kita sudah berada di jalan yang benar - Contoh: berada di jalanraya yang betul belum tentu memadai - kita kena terus bijak membaca tanda arah sehingga kita tiba ke destinasi yang ditujui. Ada kalanya mercutanda yang kelihatan sudah hampir benar, namun bila kita tersilap membaca tanda arah atau tersilap mengambil simpang, kita boleh terlencong dari destinasi kita - Maknanya, kita kena kerja keras utk kekal di jalan yang benar..

Orang alim mengibaratkan ini bila kita meminta panduan daripada Allah swt - Allah swt akan memuliakan seseorang dengan menghampirkan diri seseorang dengan islam dan Dia akan menghina kita dengan menjauhkan diri kita dari ugama kita ini. Tidak ada jaminan dari langit bila kita sudah berada di dalam Islam, kita akan kekal dalam Islam.

Mengenali kebenaran dan meperolehi kekuatan untuk menuruti kebenaran adalah 2 langkah yang berbeza yg saling melengkapi - Kita mungkin akur akan kebenaran tetapi keberuntungan hanya dapat dikecap bila kita ada keberanian untuk mendekatinya.

Cuba lihat abujahal dan kuncu-kuncunya yg masih berdegil walaupun melihat bulan terbelah depan mata lantaran mukjizat nabi saw - atau, abu talib yg membantu nabi saw di kala susah, namun tiada keberanian meninggalkan syirik yg bersarang di dada - walaupun mendapat khidmat pendakwah no 1 planet ini, muhammad al mustapha saw.

Kita tertakluk kepada kehendak Allah swt - bagaimana mahu menarik kasihan Allah swt? bagaimana mahu dirayu belas kasih Allah swt? agar di pandang diri kita yg kecil ini - yg keras hati ini... yg telah byk ingkar - yg telah byk lupa diri - bagaimana menagih kasih dari pemilik 7langit & tujuh bumi?

Buat kerja nabi saw - contohi kerisauan nya - hayati apa yang diusahakan oleh nabi saw - kerana apasaja yang nabi usahakan dapat perhatian Allah swt - sehinggakan org alim memberitakan walaupun kita tak berupaya tapi mencuba seberapa daya meniru sudah mampu meraih perhatian Allah swt - Cari Pedoman...

MauludurRasul 1427h

Petikan email aku pada rakan yg bekerja di industri saham:

Bila keluar tabligh, terasa menafaat nya - bila tak keluar terasa kekurangan nya - hanya yang menjamah akan tahu rasa buahnya - tulisan & kata-kata tak mampu memberi keadilan pada rasa sebenar....

tapi bak kata org lama-lama - ini kerja pilihan bukan kelayakan - kerja kita hanya utk pujuk hati supaya mahu pada yg baik - dan yg baik tak semestinya manis....

Nak pandai, kena belajar - Nak gaji, kena kerja - Nak kuatkan iman, kena keluar... he he... ironinya iman macam saham ye dak yob, ada naik, ada turun...

Aku terdengar satu tamsilan buat renungan bersama....

Bagaikan air - kalu sikit, sikitlah menafaatnya - kalu sesudu air, dahaga pun tak hilang - segelas air, mungkin boleh, tapi takleh buat mandi - Tapi apakata, sekolam air, sesungai air - kita boleh empang dia, bukan sekadar menafaat seorang tapi sekampung, sebandar, senegara...

Begitulah iman - kalu sikit, mungkin takat solat raya saja sekali,2 kali setahun - tapi kalu banyak, bukan sekadar solat tapi dapat berjemaah - tapi kalu lebih lagi, boleh ajak orang lain kepada solat.

Mari kita kenang korban nabi saw, para sahabat r.anhum, iman yg ada pada mereka bukan hanya ubah nasib satu kaum tapi negara demi negara - rumawi, parsi, mesir, china, dunia...... Selamat menyambut mauludurasul 1427.....

Karkuzari Jemaah Rawalpindi ke Amerika Selatan

Karkuzari(Lapuran) ini aku dengar daripada amirsahb aku semasa aku keluar di pakistan (ipb,2000) - saya tak dapat memastikan bandar mana kisah ini berlaku - Kesahihan dan ketepatannya masih boleh dipertikaikan, yg penting iktibar yg ingin disampaikan:

Gambar Hiasan: by G. Paul Burnett/The New York Times

Al Falah mosque in Corona, Queens, is the main center for the Islamic movement Tablighi Jamaat on the East Coast of USA. It is a gathering place for Tabligh activists, and a meeting this year of American and Canadian missionaries drew about 200 people.

Jemaah rawalpindi telah dihantar ke amerika selatan untuk buat kerja selama setahun di sana - bandar di mana mrk ditugaskan ini, pihak jemaah masih baru dan tiada bantuan dari sdr-sdr islam tempatan. Dalam keaadaan sebegini, jemaah akan menginap di hotel dan akan mencari saudara-saudara islam di bandar tersebut dengan panduan direktori telefon.

Dalam kisah ini, setelah mendapat nama mereka-mereka yg dirasakan penganut islam, beberapa jemaah telah dibentuk - Satu jemaah terdiri dari 3 org; kasim, karim & kadir telah ditugaskan melawat jaafar (semua nama2 ini bukan nama sebenar). Setibanya jemaah ini ke rumah jaafar, mereka telah memberi salam - salam mereka dijawab dan seorang lelaki berwajah arab telah menyambut mereka dan keadaan seolah-seolah beliau sedang bersiap-siap untuk keluar.

"Siapa kamu", tanya Jaafar. "Kami datang dari pakistan dan kini sedang berada di bandar tuan. Kami berminat untuk menziarahi sdr islam kami di sini hanya semata-mata kerana Allah swt!", jawab salah seorang dari ahli jemaah. "Maaf, saya sibuk. Malahan saya sedang bersiap-siap untuk keluar" Jaafar mencelah. "Tapi, kami hanya beberapa minit masa tuan. Kami datang dari jauh. Kami harap tuan dapat beri masa mendengar penerangan kami" kasim cuba memujuk jaafar.

"Baiklah, mungkin sekadar 5 minit, silakan masuk".

Jemaah telah mengambil peluang ini untuk menerangkan bahawa maksud mereka datang adalah untuk menghubungkan silaturahim dengan saudara-saudara islam di bandar itu. Di samping itu juga tujuan jemaah juga bagi bertukar-tukar fikiran disamping dapat memberi peringatan tentang kehidupan dunia kita yang sementara. Bagaimana kita semua akan menemui maut. Kematian itu pasti. Namun bagaimana disebalik kesibukan hidup, kita dapat membuat bekalan untuk bekalan akhirat. Amir jemaah lalu meminta diri menjelang berakhirnya tempoh 5 minit tersebut.

Namun Jaafar meminta mereka meneruskan bicara. "Sudah lama aku tidak mendengar kata-kata begini", ujarnya.

Maka, jemaah telah mengambil peluang untuk menerangkan tentang kehebatan Allah swt, kepentingan amal, pahala, keseronokan syurga, & bahaya neraka. Jaafar tiba-tiba menangis teresak-esak.

"Sebenarnya, kami keluarga yg berasal dari timur tengah - datukku telah berhijrah ke negara ini membawa ayah aku & adik-beradiknya. Aku dari golongan generasi yg kedua. Kami memang berugama Islam tapi malang, kami tidak mengamalkannya dengan sungguh-sungguh. Bila meningkat dewasa, aku telah menikahi gadis kristian, namun aku tetap dgn keislamanku. Isteriku tegas mengajak ku masuk ke dalam agamanya, namun aku tegar mempertahankan keimanankun. hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun. Ajakannya berterusan. Hingga menjadi leteran yg berpanjangan. Aku sudah tidak tahan lagi. Aku telah membuat keputusan malam tadi utk keluar islam. Sebentar tadi saya sedang bergegas untuk memenuhi temujanji saya dengan seorang paderi di pinggir kota untuk urusan saya masuk kristian. Hari ini, tuan-tuan telah menyelamatkan akidah saya"

Jaafar telah membuat keputusan untuk memberi masa bersama-sama jemaah. Tidak dapat dipastikan apa yang berlaku seterusnya tentang jaafar & hubungan dengan isterinya, namun yang jelas jaafar telah bertekad untuk mempertahankan iman dan melakukan sesuatu utk mengukuhkan nya.

Takaza & tuntutan untuk kita untuk menjalankan dakwah ke serata dunia sebenarnya amat mendesak. Episod sebegini hanya sekelumit cerita happy-ending utnuk halwa telinga. Bagaimana yg lain-lain. Ulama ada mengingatkan bahawa seluruh umat bertanggungjawab kepada setiap individu umat, sekiranya satu orang mati di hujung dunia tanpa iman, seluruh umat bertanggungjawab ke atas tragedi ini. Dan setiap individu umat bertanggungjawab ke atas seluruh umat - Jika seluruh umat mati tanpa iman, seorang yang ada iman akan dipertanggungjawab atas kelalaian nya tidak menyampaikan yg hak kepada seluruh umat.

Orang Tabligh - Posted from another Blog

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde,
kalau kita tak buat, sape pula?,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?

Orang Tabligh,
Lari!!Larii!Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj,
bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit, nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia,
bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori,bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2..kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,
sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah,
bergurau dgn bini,Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan),
bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".

Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yg jadik ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!"
Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon,
jadik lemah seluruh sendi,Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),"
"no prob.,anytime kamiready!
"Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,Bab dunia, tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

di petik dari someone blog
(orang tabligh dan orang tak tabligh semua akan jadi mayat...)
posted by hamka at 1:33 PM

Sunday, April 16, 2006

Jemaah 3h Saujana Impian - Masjid Bdr Dengkil

14, 15, 16 April 2006 : Kali ini Jemaah 3h Saujana Impian keluar pada hari Jumaat, Sabtu & Ahad - Amir Jemaah adalah Dr Zulkarnain - Aku hanya dapat bersama jemaah pada pagi Sabtu (15/4). Jemaah 3h Saujana impian turut disertai oleh rakan-rakan dari tmn cuepacs, jenaris dan tmn mesra.

Senarai ringkas ahli jemaah:
  1. Dr Zulkarnain-Amir
  2. Hisham Jabir
  3. Ariff Hanifa (bersama anaknya Abu bakar)
  4. Ahmad Al-Hadi
  5. Hj Kamarudin
  6. Izzudin Hj kamarudin
  7. Anas (kali pertama)
  8. ASP Ridzuan
  9. Hj Lazim
  10. Ust Jabar
  11. Razak
  12. Mohd Noor
  13. Sudin
  14. Shahari
Setibanya pada pagi sabtu tersebut lebih kurang 10.45 pagi, jemaah sedang sibuk buat gash door-to-door sehingga 11.30pg - Aku ditugaskan keluar bersama Ariff Hanifa - Kami pergi menzirahi saudara daripada bangladesh. Ada dua kelamin tinggal di dalam satu rumah. Yg menarik salah orang dpd bro. b'desh (tak ingat nama dia..) ini berkahwin dgn warga malaysia & sorang lagi (abdul kalam) dgn warga indonesia. Orang Malaysia yg kahwin dgn bangladeshi tu seorang kakitangan kerajaan. Mereka baru saja menimang anak yg pertama. Kisah bagaimana mereka berkahwin juga menarik sebab bangladeshi tu sebenarnya dah balik bdesh tapi perempuan malaysia ni ambil cuti untuk mencari nya di sana dan akhirnya berkahwin - ni boleh buat skrip drama....

Kami berbual lah sedikit sebanyak dengan mereka berdua di rumah sewa mereka ini sambil bercerita agama sekadar yang termampu - 2 bulan yg sudah bila kami keluar di masjid ini, kami dah berkenalan dgn bro bdeshi yg kahwin dgn malysian tu & dia ada beri azam utk keluar - jadi ni kira usuli tashkil le... Dia masih ada azam tapi cuma sibuk dgn urusan keluarga, tambahan pula, anak masih kecil. Kami beri fikir sikit utk kuatkan lagi azamnya dan minta beredar...

Pada petang harinya, aku, asp ridwan & izzudin b hj kamarudin di hantar utk buat gash di surau tmn desa kerana di situ ada keperluan utk tashkil ramai bro pakistan (di dengkil ni memang ramai pekerja asing spt dari bangladesh, pakistan, myanmar, nepal dsbnya lantaran banyak nya projek pembangunan sekitar putrajaya/cyberjaya yg melimpahkan kemakmuran dgn izin Allah swt jua ke dengkil ini - lebihkurang 15tahun dulu sebelum ujudnya putrajaya & projek MSC, KLIA dsbnya, dengkil ini dikira sekadar jalan laluan ke banting atau morib sahaja. Tapi dgn kuasa Allah swt, bila saja dibuat keputusan utk projek2 tadi, dengkil telah bertukar wajah...).

Surau Tmn Desa adalah surau tempatan sdr shahnahar yg merupakan salah seorang ajk nya. Shahnahar adalah kenalan baru sejak kami bertandang ke mjd dengkil ini dan dia menyediakan dirinya menjadi rahaba. Shahnahar juga bekerja di Projek KLCC sdn bhd bersama zamzuri, setiausaha surau saujana impian. Hj Rashid (karkun tempatan & bertugas di mas sbg chief steward juga turut serta) - malam itu aku bayan, tapi rasanya tak ramai org pakistan yg hadir walaupun masa gash dilapurkan ramai yg dijumpai. Lepas isya, kami minum sebentar di kedai mamak dan balik ke mesjid.

Ahad-16 April : Hari ini Dr zul balik sekejap kerana ada gotong royong dan aku ditugaskan jadi zumindar sementara - Taalim pukul 11pagi dan sebelum itu pada pukul 10pagi semua ditugaskan utk keluar gash - Aku pergi dgn razak, pergi melewati kawasan quarters jkr yg terletak di jalan menghala ke jenderam dekat dgn pasar dengkil. Di rumah no 2 kami berjumpa dgn yusnan - pada mulanya dia agak keberatan nak berjumpa mungkin kerana keluarganya baru terjaga dari tidur dan belum bersedia menerima tetamu. Namun, setelah dipujuk oleh razak, dia telah bersedia tapi kami berbual di luar rumah sahaja.

Yusnan berasal dari kelantan dan kini bertugas sebagai chef di hotel Marriot IOI - isterinya bertugas di salah sebuah jabatan kerajaan (bukan jkr - tapi ditempatkan di kuarters jkr berdasarkan kekosongan yg ada) - Yusnan sudah pernah keluar 40h selepas peperiksaan SPM tapi sudah lama tidak melibatkan diri dgn jemaah. Namun cinta pada usaha dakwah masih ada. Jadi pertemuan ini kami gunakan untuk menghangatkan semangat nya semula. Keakraban yg lahir nampak jelas bilamana kami meminta diri utk kembali ke masjid, yusnan telah menghadiahkan beberapa jenis sayuran dari "kebun" nya spt bendi, terung, cili & kacang pjg. Kami tidak lupa mengingatkan nya utk membuat hubungan dgn masjid dengkil.

Sebaik pulang ke masjid, aku telah beri lapuran mengenai yusnan kepada sdr abdul wahab (karkun tempatan) - abdul wahab terus pula mengajak aku bertemu pula seorang rakan nya bernama kamil. Kamil bekerja di peremba construction - bekas rakan sekerja wahab yg kini bekerja di nam fatt. Kamil seorang yg minat kepada perkara berkait keagamaan dan kami telah berdiskusi di rumah nya sehingga sekitar 1tengahari.

Banyak persoalan yg dibentangkan nya seperti perlu nya ada ilmu sebelum berupaya menjalankan kerja dakwah dgn berkesan - Dia menceritakan mengenai sanak saudara sebelah isterinya yg ada berketerunan cina kristian dan terlibat dgn misionari kristian. Dia merasakan kita perlu melengkapkan diri dgn hujah yg kukuh bagi menangkis dakyah2 merak ini.

Aku menerangkan kpd dia bahawa agama ini menuntut pengorbanan, dan keberkesanan dakwah akan jadi lebih jitu dgn peningkatan dalam pengorbanan - Hujah & pidato yg hebat2 tiada upaya memberi kesan tanpa izin Allah swt. Kita berdakwah pertamanya untuk membina sifat mulia dalam diri kita sendiri. [Ini modal utama kita, yakni diri kita sendiri - tiada guna orang jadi baik hasil usaha kita tapi diri kita sendiri terabai]

Kamil memang tertarik dgn diskusi ini hingga perbincangan kami berlarutan menjelang waktu zohor - Kami terpaksa meminta diri sambil memperingatkan sesama kami untuk teru berdoa kpd Allah swt semoga kita diberi kefahaman agama dan dipilih untuk kerja dakwah yg mulia ini.

Malam itu kami sejemaah telah diberi bayan wapsi oleh sdr ishak dari dengkil dan kami tangguh ke tempat kami masing-masing.

Friday, March 31, 2006

Karkuzari - Germany - Jemaah 4bulan Negara Jauh - by Hisham Jabir

From Hisham Jabir
Sent Tuesday, August 3, 2004 11:55 pm
To alhadi64@tm.net.my

Ditulis pada 3hb Ogos, 2004.

Assalamuälaykum warahmatullahi wabarakatuh,

"Unserer erfog ligt in deen. Bifolgen die befehle vont Allah Taäla method vont Rasulullah sallalaahu alayhi

Kehadapan syura dan rakan-rakan seusaha semoga sentiasa dirahmati dan dilindungi Allah Taäla.

Alhamdulillah, kami telah selamat sampai di Germany pada 21hb Julai, 2004. Alhamdulillah, Allah Ta'ala telah memudahkan urusan kemasukan kami tanpa apa-apa halangan dan kerumitan. Kesemua kami telah diberikan visa selama 3 bulan. Pegawai kastam malah secara berjenaka telah bertanya kami, "Any weapon to declare?"

Alhamdulillah kesemua kami bereda dalam keadaan sihat wal'afiat. Kami telah disambut oleh 3 orang pelajar Malaysia (Mohd Iznan, Azizul dan Yunus) serta seorang rakan seusaha Germany, Tauseef Ahmad, berketurunan Pakistan. Kami terus dibawa ke Pak Muhammadi Masjid, Offenbach Str. 212, Frankfurt iaitu masjid transit bagi jemaah-jemaah yang datang ke Germany melalui Frankfurt Airport.

Kami ingin mencadangkan kepada syura agar jemaah-jemaah yang akan dihantar ke Germany pada masa akan datang supaya masuk terus melalui Frankfurt supaya dapat berhubung terus dengan orang tanggungjawab Germany dan memudahkan mereka untuk mengatur dan mesywarahkan route serta ehwal jemaah terlebih awal.

Di Germany terdapat 4 orang faisalah/syura:
  1. Sheikh Abdul Rahman dari Frankfurt berketurunan Arab Iraq, tanggungjawab kawasan Tengah (Tel:0617233054);
  2. Mustafa Miral dari Köln (Cologne) berketurunanTurki, tanggungjawab kawasan Utara;
  3. Shamsul Haq berketurunan Pakistan, tanggungjawab kawasan Selatan (Tel: 017622073988), dan
  4. Afzal Qureshi dari Hanover berketurunan Pakistan (Tel: 05116041996), tenggungjawab lain-lain kawasan.

Walaupun Germany masih tidak mempunyai markaz tetapi mempunyai masjid transit dan kerja agama sangat teratur. Orang-orang tanggungjawab seluruh Germanybermesywarah 3 bulan sekali di tempat yang akan mereka tentukan. Kami diberitahu oleh Sheikh Abdul Rahman bahwa Hadratji (rahmatullah alayh) pernah berkata bahawa jika usaha di Germany maju, maka ianya akan menjadi penggerak kepada usaha agama di seluruh Eropah Timur, seperti Poland, Ukraine, Russia, Albania, Bosnia, Kosovo, Czech, Romania dan lain-lain.

Di Masjid Pak Muhammadi, route kami telah dimesywarahkan oleh Sheikh Abdul Rahman berserta orang-orang tanggungjawab di sini.

Route-route yang diputuskan adalah seperti berikut:
  1. Frankfurt
  2. Karlsruhe
  3. Stuttgart
  4. Reutlingen
  5. Sigmaningen (Albstadt)
  6. Zurich
  7. Ulm
  8. Augsburg
  9. Munchen (Munich)
  10. Regensburg
  11. Nurnberg\Erlungen
  12. Fulda
  13. Erfurt (pintu masuk ke timur German dari selatan)
  14. Bochum (di Bochum, kami perlu mesywarahkan lagi
Route-route seterusnya mengikut takaza dan baki masa kami di German sebelum bertolak ke Holland).[Sewaktu lapuran ini ditulis, kami sedang berada di masjid ke enam di Reutlingen].

Di Frankfurt, sewaktu hari pertama kami buat umumi ghast, kami telah berjumpa seorang Turki dan beliau memberitahu bahawa "Aku juga mahu menjadi seperti kamu. Hari-hari aku doa pada Allah supaya Allah berikan aku kekuatan iman pada ku dan dapat berhenti minum arak , tinggal larangan Allah dan ikut perintah Allah." Beliau sungguh-sungguh minta kami doakan agar Allah beri hidayat pada beliau.

Di Germany terdapat lebih kurang 3 juta orang keturunan Turki dari 11 juta orang Islam secara keseluruhannya. Walaupun rata-rata mereka jauh dariagama, tetapi mereka umpama singa yang sedang tidur. Jika mereka membawa usaha agama dalam kehidupan mereka, pasti agama akan berkembang pesat di seluruh Germany dan Eropah. Sifat-sifat perjuangan agama dan akhlaq yang terpuji jelas terbayang daripada
rakan-rakan usaha berketurunan Turki di sini.

Di Langen dekat Frankfurt, kami telah menziarahi seorang lelaki Melayu berumur 57 tahun, yang berasal dari Teluk Intan, Perak. Beliau mengembara meninggalkan tanahair pada tahun 1968. Beliau telah berkahwin dengan wanita Poland dan kini mempunyai 2 anak perempuan. Beliau sendiri memberitahu bahawa keluarganya langsung tidak kenal agama apatah lagi mengamalkan agama. Kami telah tasykil beliau ke masjid bersama kami dan di situ lah beliau telah mula bersolat semula setelah 36 tahun menetap di Germany.Kami telah ikram beliau, makan malam bersama-sama dan menghadiahkan beliau ole-ole dari Malaysia. Kami telah beri tanggungjawab kepada Ashraf Qureshi, karkun tempatan, untuk buat usaha seterusnya.

Di Masjid An-Nur, Waldstadt, Karlsruhe, rata-rata adalah rakan-rakan seusaha dari kalangan pelajar-pelajar berketurunan Arab yang hanya
berpengalaman 3 hari tetapi mempunyai jazbah yang tinggi dalam usaha agama. Mereka hanya mengenali usaha agama 4 atau 5 bulan yang lalu di satu Ijtima' di France. Tetapi mereka telah nusrah kami dan mengatur kerja dengan dengan baik sekali. Kami telah silih berganti di bawa oleh mereka untuk khususi penduduk Islam sekitar Karlsruhe. Ada jemaah yang dibentuk ke setiap kedai orang Islam sekitar bandar.

Kami menunggu di kedai-kedai tersebut dan berjumpa dengan orang-orang Islam yang mengunjunginya. Ada jemaah yang dibentuk ke pusat
penempatan suaka politik (political asylum) dari seluruh dunia. Kami kumpulkan orang-orang Islam dari berbagai-bagai negara seperti Bosnia, Croatia, Trinidad & Tobago, Kurdish, Iraq, Palestine, Afghanistan dll. di sana selama dua hari berturut-turut. Keadaan agama mereka amat menyedihkan, malah mereka tidak mengetahui arah kiblat, apa lagi untuk bersolat. Alhamdulillah, kami dapat beri fikir agama kepada mereka.
Selepas bayan, kami semua berdoa dan ramailah yang menghamburkan airmata.

Di Masjid Bangladesh (Bangladesh Islamisches Zentrum) di Stuttgart, alhamdulillah, kami dapat membantu kerja-kerja untuk mengeluarkan jemaah dari jorr yang telah dimesywarahkan sebelum ini oleh orang-orang tanggungjawab Germany. Dari jorr ini, alhamdulillah, 2 jemaah 40 hari telah di keluarkan, yang mana 4 orang daripada mereka terdiri dari pelajar-pelajar Malaysia. Jelas di sini kami dapati usaha yang sangat baik dikalangan pelajar-pelajar Malaysia yang mana mereka juga menjadi penggerak kepada usaha agama di Germany dan mereka sangat disenangi oleh penduduk -penduduk tempatan.

Kami ingin menekankan di sini bahawa usaha agama atas pelajar-pelajar yang sedang membuat persiapan untuk belajar di Germany, seperti di German Malaysia Institute (GMI) dan Sek. 17, Shah Alam, adalah tersangat penting dan perlu dibentangkan dalam mesywarah Kuala Lumpur sebagai satu takaza yang sangat penting. Kami dimaklumkan bahawa pada awal Ogos, 50 orang pelajar dari Malaysia akan berangkat ke Germany menyambung pelajaran mereka.

Setakat ini saja lapuran kami untuk kali ini. Semoga Allah Ta'ala memudahkan kerja yang amat mulia dan besar ini bagi kami. Semoga Allah Ta'ala jadikan perjalanan kami ini sebagai asbab hidayat seluruh alam.

Wassalamu'alaykum warahmatullahi wabarakatuh:
  1. Hj. Kamaruddin bin Yaacob (Amir Jemaah)
  2. Hj. Razali bin Ali Hadar
  3. Hj. Ya'akub bin Ab. Kadir
  4. Hj. Hj. Mohammad bin Hassan
  5. Hj. Che Abdullah bin Che Musa
  6. Hj. Hisham bin Jabir

Wednesday, March 22, 2006

Koleksi Kejayaan

Apakah itu kejayaan?

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga maka sungguh ia telah BERUNTUNG. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. - (3:185)

Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, (QS. 33:70)

Niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa menta'ati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat KEMENANGAN yang besar. (QS. 33:71)

Masa orang kaya, Harta orang miskin

Ada terdengar Bayan baru2 ni yg mengatakan bahawa agama islam tidak akan berkembang dengan harta orang kaya tetapi ia akan berkembang bila orang kaya beri masa utk agama.

Begitu juga sebaliknya, bila orang miskin korbankan harta nya utk agama, barulah akan dipandang oleh Allah swt.

Yang penting ialah pengorbanan. Apalah pengorbanan harta bagi mereka yang berduit! Begitulah juga, apalah pengorbanan masa utk mereka yg punya masa. Pengorbanan bukan dikira pada jumlah tapi pada kualiti pengorbanan.

Kalau seseorang itu memang tak bekerja. Pengorbanan masa bagi orang ini memanglah sepatutnya senang. Dia tak bekerja. Jadi sepatutnya dia boleh lah beri masa untuk agama.

Seseorang yang sibuk berniaga, urusan korperat, mengajar dsbnya, dia mungkin akan berkira-kira masa yg boleh di untukkan utk membantu agama. Dia mungkin ada duit yg lebih (hasil kerja dunianya), maka dia berkata;"aku byk duit tapi tiada masa. aku hanya bersedia beri duit utk bantu agama"

Ok juga daripada tak beri apa2 (Kita katalah...) Tapi menafaat agama, rasa keberuntungan mengecap nikmat agama, apakah akan dirasainya. Dalam kata lain, boleh kah kita "outsource" pengalaman beragama.

Yang saya tahu (di dalam jahil2 ni), semua kena berimbang. Pengorbanan kena ada elemen diri, masa & harta. Kita kena mengecapi pengalaman beragama sehingga kita bersedia mengucapkan bahawa ini agama saya juga, maka saya turut bertanggungjawab untuk membangunkannya, di masa susah atau senang. Di masa sibuk atau lapang. Kaya atau miskin.

Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (QS. 61:10)

(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan HARTA dan JIWAMU, itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahuinya, (QS. 61:11)

niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di surga 'Adn. Itulah KEBERUNTUNGAN yang besar. (QS. 61:12)

Dan (ada lagi) karunia lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman. (QS. 61:13)

Kita berkata, "Ini rumah saya, saya bertanggungjawab ke atas apa-apa yg berlaku ke atasnya. Saya perelokkan rumah saya, saya akan beruntung. Jika rumah saya pincang, saya mesti mengambil tanggungjwab, melakukan sesuatu utk mengatasi kepincangan ini."

Seperti itu juga kita mesti mengambil tanggungjawab ke atas agama dengan nada yang sama. Tapi di mana kita?

Tuesday, February 28, 2006

Banjir in Shah Alam

Bandar Shah Alam was flooded on Sunday due to a heavy early morning downpour at abt 4am. One of the surprises in recent days apart from the price hike. Pity those guys living especially in bt jelutong area, including my friend poke who just got back from haj.

Another demonstration of what power Allah swt can unleash to us the mere mortals. And, its quite sad to note some of the residents there got their motor vehicles damaged since the water rose to on average about chest deep.

Alhamdulillah, the rest of us in Selangor were spared the wrath. But, Ina & me were heading towards shah alam that day. When we reached bt 3 toll, all traffic were making a u-turn at the divider. So, we follow suit. I tried checking the radio stations but no broadcast on the news whatsoever.

I can understand that we are powerless to avert such disaster but at least the public should be well & adequately informed. Plus didn't bother to put up any signs that banjir is the cause. The radios were not requested to broadcast timely information on status updates.

At least, those intending to come to shah alam can be adviced to pick another day. Thats 2 hours of my precious time being wasted on the road, man. When will we ever learn. Do you need somebody to die to grab attention.

Another hike in fuel price

Harga minyak naik lagi!! The nation suddenly woke up this morning realising that petrol price increases yet again. It was rm1.62 per litre yesterday, today its rm1.92. rm0.30 hike or 18.5% up. Whoa!!

Isi minyak moto pun harini pun needed RM8 to fill the tank instead of my normal rm7. And, its not totally empty yet. I am amazed at the level of quietness that the govt has invoked the hike. It totally caught me by surprise. A lot of people was expecting the effect date to be 1/3/06, hmm,hmm..

Even diesel is priced at about rm1.50!! But i guess that is ok since it will alleviate the differential price vs thai especially to combat fuel pirates.

But what can we the mere mortal do to sustain ever increasing living cost. Migrate to solar. Yeah, right??

Wednesday, February 22, 2006

Business minds

Had a meeting today with ng kim huat, evp of mayban fortis together with azizi, nasha, maun & hamzah. it was a good maeeting since we averted the danger of the ebi project in tn being put on hold.

all they wanted was to have us reconsider bringing in mayban fortis into the brd session so as to allow a more wholesome ebi solution vs the eventual merged entity.

nasha was dissapointed that we did not use the meeting to put in a possible vo since we need to review project timeline a bit to revisit document that needs mayban input. he says that we r not business minded....

Tuesday, February 21, 2006

Looking for something

A poor man was sitting in his house & suddenly realised that he lost his money. He wanted to look for it but his house is without any electrical supply. He decides to search nevertheless but began looking under a street light just around the corner.

A passer-by noticed him bending around in his attempt. "What are you looking for?", he asked. "I'm looking for my money", the poor man answered. The good samaritan decides to help the poor man in his search. Soon, several other people stopped by & also helped to look around for the money under the street light.

Suddenly one of the helpers asked,"Where exactly have you lost your money?". "Inside my house!", the poor man answered calmly. "What! Why don't you just look for the money there!!", all the helpers exclaimed.

"You must be joking. How do you expect to find anything there, there is no light in my house."

The moral of the story:
Some of us realised that we have lost something. We have the urge to look for it but decided to look for it only in places we find it to our convenience. Ulama says until qiyama we will not be finding it. It is important to look at the right place even though it may demand more efforts.

- Bayan at Sri Petaling, Saturday 11 Feb 2006

Thursday, January 26, 2006

My Kids

These are my lovely kids. The eldest, Aimi Nadiah (aka Kakyong)is in the yellow dress. On my left is the youngest, Aida Khalidah. Ahmad Al muadzis the only son. How they have grown! Posted by Picasa

Wednesday, January 25, 2006

Blast from the Past

Originally uploaded by alhadi64.
If i can i have a list of things i may want to redo this could be it. But to tell you the truth, this is one of my treasured pictures. The shot was taken during one of our cricket team trip to KL. Anyway, allow me to introduce to the crew; The chap in the front is jut. Behind him is hazis jabar. Thats me in the spiritual pose. Right at the back, from left to right; Koja, razin (squatting) aloque, roque, badak & midud. How we happen to be on the rail-road? The bus broke down & had to undergo repairs at a workshop by the roadside. just behind the workshop, was this railroad. So there you go...

First Entry

This is my first entry to this Blog. Just testing out the place. Maybe more on my thoughts the next time round.