Thursday, April 20, 2006

Cari Pedoman....


Aku pernah terdengar satu bayan yang kata kita kena doa pada Allah swt supaya pandu hati kita di jalan yang benar - "Nak apa lagi, kita kan dah Islam - kita kan sudah berada di jalan yang benar!".

Kita sebenarnya terus-terusan perlu panduan walaupun kita sudah berada di jalan yang benar - Contoh: berada di jalanraya yang betul belum tentu memadai - kita kena terus bijak membaca tanda arah sehingga kita tiba ke destinasi yang ditujui. Ada kalanya mercutanda yang kelihatan sudah hampir benar, namun bila kita tersilap membaca tanda arah atau tersilap mengambil simpang, kita boleh terlencong dari destinasi kita - Maknanya, kita kena kerja keras utk kekal di jalan yang benar..

Orang alim mengibaratkan ini bila kita meminta panduan daripada Allah swt - Allah swt akan memuliakan seseorang dengan menghampirkan diri seseorang dengan islam dan Dia akan menghina kita dengan menjauhkan diri kita dari ugama kita ini. Tidak ada jaminan dari langit bila kita sudah berada di dalam Islam, kita akan kekal dalam Islam.

Mengenali kebenaran dan meperolehi kekuatan untuk menuruti kebenaran adalah 2 langkah yang berbeza yg saling melengkapi - Kita mungkin akur akan kebenaran tetapi keberuntungan hanya dapat dikecap bila kita ada keberanian untuk mendekatinya.

Cuba lihat abujahal dan kuncu-kuncunya yg masih berdegil walaupun melihat bulan terbelah depan mata lantaran mukjizat nabi saw - atau, abu talib yg membantu nabi saw di kala susah, namun tiada keberanian meninggalkan syirik yg bersarang di dada - walaupun mendapat khidmat pendakwah no 1 planet ini, muhammad al mustapha saw.

Kita tertakluk kepada kehendak Allah swt - bagaimana mahu menarik kasihan Allah swt? bagaimana mahu dirayu belas kasih Allah swt? agar di pandang diri kita yg kecil ini - yg keras hati ini... yg telah byk ingkar - yg telah byk lupa diri - bagaimana menagih kasih dari pemilik 7langit & tujuh bumi?

Buat kerja nabi saw - contohi kerisauan nya - hayati apa yang diusahakan oleh nabi saw - kerana apasaja yang nabi usahakan dapat perhatian Allah swt - sehinggakan org alim memberitakan walaupun kita tak berupaya tapi mencuba seberapa daya meniru sudah mampu meraih perhatian Allah swt - Cari Pedoman...

No comments: