Wednesday, March 22, 2006

Masa orang kaya, Harta orang miskin

Ada terdengar Bayan baru2 ni yg mengatakan bahawa agama islam tidak akan berkembang dengan harta orang kaya tetapi ia akan berkembang bila orang kaya beri masa utk agama.

Begitu juga sebaliknya, bila orang miskin korbankan harta nya utk agama, barulah akan dipandang oleh Allah swt.

Yang penting ialah pengorbanan. Apalah pengorbanan harta bagi mereka yang berduit! Begitulah juga, apalah pengorbanan masa utk mereka yg punya masa. Pengorbanan bukan dikira pada jumlah tapi pada kualiti pengorbanan.

Kalau seseorang itu memang tak bekerja. Pengorbanan masa bagi orang ini memanglah sepatutnya senang. Dia tak bekerja. Jadi sepatutnya dia boleh lah beri masa untuk agama.

Seseorang yang sibuk berniaga, urusan korperat, mengajar dsbnya, dia mungkin akan berkira-kira masa yg boleh di untukkan utk membantu agama. Dia mungkin ada duit yg lebih (hasil kerja dunianya), maka dia berkata;"aku byk duit tapi tiada masa. aku hanya bersedia beri duit utk bantu agama"

Ok juga daripada tak beri apa2 (Kita katalah...) Tapi menafaat agama, rasa keberuntungan mengecap nikmat agama, apakah akan dirasainya. Dalam kata lain, boleh kah kita "outsource" pengalaman beragama.

Yang saya tahu (di dalam jahil2 ni), semua kena berimbang. Pengorbanan kena ada elemen diri, masa & harta. Kita kena mengecapi pengalaman beragama sehingga kita bersedia mengucapkan bahawa ini agama saya juga, maka saya turut bertanggungjawab untuk membangunkannya, di masa susah atau senang. Di masa sibuk atau lapang. Kaya atau miskin.

PETIKAN SURAH ASH-SHAAFF:
Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (QS. 61:10)

(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan HARTA dan JIWAMU, itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahuinya, (QS. 61:11)

niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di surga 'Adn. Itulah KEBERUNTUNGAN yang besar. (QS. 61:12)

Dan (ada lagi) karunia lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman. (QS. 61:13)

Kita berkata, "Ini rumah saya, saya bertanggungjawab ke atas apa-apa yg berlaku ke atasnya. Saya perelokkan rumah saya, saya akan beruntung. Jika rumah saya pincang, saya mesti mengambil tanggungjwab, melakukan sesuatu utk mengatasi kepincangan ini."

Seperti itu juga kita mesti mengambil tanggungjawab ke atas agama dengan nada yang sama. Tapi di mana kita?

No comments: