Saturday, January 02, 2010

Bila Allah tak izin....


Aku bersemangat nak pergi solat zuhur tengahari tadi....

Sikit punya beriya-iya..sehingga aku datang setengah jam lebih awal....nak ambik fadhilat menunggu waktu.....

Tetiba bila azan berkumandang.....perut aku terus memulas-mulas.....tak ada lain la tu ... En Jam minta datang ke ofis sekarang jugak....

Dalam pejabat En Jam, aku terdengar takbir demi takbir dialunkan Imam Zabidi melalui speaker, sabar je la....kalau dilayan bebelan En Jam memang tak sudah sudah punya... di pulas pulas perut aku... memang tersiksa dengan deraan dia.....

Akhirnya dapat gak masbuk.......dah masuk rakaat ketiga.....

Apakan daya.....macamana semangat pun kita, tapi kalau Allah tak izin, kita tak dapat buat....Hanya hati je la dapat menangis mengenangkan nasib badan.....

Itu sebab la kita dengar cerita para Sahabat berkabung kalau masbuk atau terlepas jemaah.....

Hakikatnya jangan angkuh bila dapat beramal sebab semuanya asbab taufik dan hidayah dari Allah semata-mata...

11 comments:

Yard said...

Bila la hati ni nak hilang yakin pada makhluk

ziarah76 said...

semuanya taufik dan hidayat daripada Allah.

Ahmad Al-Hadi said...

Yard,
Setakat yang saya tahu tidak ada jalan lain.... kena dakwah semua kepada Allah lagi dan lagi sampai kita tak ada lagi...

Ziarah76, sahih bilkul bhaisahb....

Husaini said...

herm..btol la..
sumer hidayat n pilihan Allah..
takper..Allah dah tau niat kiter..insya Allah..diterima...

ابن زين الرمباوي said...

kena usha dan korban supaya terpilih...dan datang sifat takwa..orang takwa takut hanya pd Allah bukan pada makhluk..doa untuk saya juga..

Ahmad Al-Hadi said...

Terimakasih sahabat sahabat...kita mungkin belum pernah berjumpa namun doa saya kita sume satu fikir dalam usaha baiki diri.....

azharjaafar said...

Harap2 dah 'basuh' betul2 sebelum masuk saf..

Ahmad Al-Hadi said...

Buzruko azhar,
Tahun baru ni hang kena azam sangka baik la dgn anta...

Tapi jenuh jugak la berdehem sakan. Hahahaha.

Ahmad Al-Hadi said...

Oops...typo..
*anta=ana

Ahmad Al-Hadi said...
This comment has been removed by the author.
hasan said...

Salam, hari ni tak bawak kapal terbang =)