Monday, January 04, 2010

Daei at work

Semalam hari ziarah umumi kat Surau aku (Surau Saujana Impian)...

Dalam kami meronda dari rumah ke rumah... Tetiba hujan pun turun... Maka berpayunglah kami..

Usaha ziarah sudah agak lumrah di tempat aku ni. Rata-rata yang kami datangi sudah biasa dengan kehadiran jemaah.

Kalau aku tak buat ziarah(ghast) ni maknanya memang aku saja nak men"slack"kan diri aku.

Tapi walau apa-apapun, ziarah umumi ni memang amalan yang ter"berat" dalam banyak-banyak aktiviti jemaah yang lebih dikenali sebagai jemaah tabligh ni.

Bukan senang beb...nak ketuk pintu rumah orang. Nak cerita, "Tuan, kejayaan kita semua dalam Agama".

Dah bertahun-tahun buat pun, syaitan sentiasa akan bisik balik, "Bagi orang lain la buat"....

Dari pengalaman aku dah banyak cara aku nampak kita boleh slack kan diri:-
(1) Terus tak datang ghast
(2) Datang tapi adjust masa sampai elok-elok jemaah dah keluar ghast
(3) Datang tapi tengok korum tak cukup, terus ajak amir sahb pergi qususi je la...
(4) Keluar ghast tapi tak jumpa sape sape pun, ronda-ronda keliling kampung sambil zikir...

Apa yang aku nak cakap sini adalah, umumi ghast ni nampak senang tapi memang kena ada elemen tebal muka la.. Itu sebab kena muzakarah adab ghast.. Aku rasa kalau tak buat adab ghast ni dah lama kita cabut lari..

Bila dengar, "Sepagi atau sepetang lebih baik dari dunia dan segala isi kandungan nya"...lega sikit rasanya..

Bila dengar, "Debu-debu yang melekat pada tubuh badan orang yg di jalan Allah maka akan diharamkan hatta dari asap api neraka sekalipun"... Maka kalau hujan pun, kedengaran sayup-sayup suara semangat, "Air hujan kan makhluk je kan"...

Apa-apapun, aku nak kongsi cerita...

"Satu jemaah sedang berjalan di waktu pagi, lalu hujan lebat turun dan mereka berteduh di dalam sebuah masjid.

Sedang mereka berehat kelihatan di luar masjid ramai umat manusia sedang kesibukan pergi ke tempat kerja masing-masing dalam keadaan hujan yg semakin lebat.

Lalu amir jemaah sambil menghela nafas pun berkata, "Memanglah orang kat luar sana lah yang nak bekerja, kita ni masih sempat berehat lagi."


Sent via BlackBerry from Maxis

3 comments:

ziarah76 said...

wah wah gast hujan2... meningkat iman, insya-Allah.

p/s: sempat juge yop ambik ye.

Ahmad Al-Hadi said...

Tula. Amir ghast ni ingat nak catit nama org diziarahi.

Tapi tangan gatal klik camera skali. Hehehe.

Ahmad Al-Hadi said...
This comment has been removed by the author.