Monday, November 23, 2009

Sirih Pulang ke Gagang II

Jenuh aku nak cari Surau ni.... terasa macam Allah nak sesat kan aku ke.... dah 2 kali pusing tempat tu tapi tak jumpa jumpa.... Hidayat o Hidayat...

Para Jemaah menikmati minuman petang.... memang bes makan dalam talam ni.... tak lapa pun jadi lapa.... tak sedap pun jadi sedap ....

Umumi Ghast hari pertama...

Zumidar Ghast.....

Aku khidmat taam hari kedua...masak gulai beriani ayam....

Baru selesai masak dan hidangkan jemaah makan....

Aku dah lama tak keluar.....

Itulah....aku ada teringat satu bayan yang cakap;

"Bila Allah swt kasih pada satu orang hamba Nya, maka dia akan pilih hamba Nya itu untuk buat kerja Agama Nya....
Tapi bila Allah swt benci pada hamba Nya, maka dia akan sibukkan hamba Nya tu dengan dunia sehingga tidak ada masa untuk buat kerja Agama Nya"

Aku dah rancang lama nak keluar balik tapi itulah kan.... Kita kena banyak doa supaya Allah swt pilih kita itu yang sebenar nya....

Jadi, Surau Nurul Aman, Taman Damai Jaya Bt10 Cheras menjadi saksi kepada kepulangan Alhadi ke medan tabligh.... semoga istiqamah adanya....

Tapi tak adalah aku keluar penuh 3hari tapi sekadar Sabtu & Ahad je...

Masa hari ahad tu aku dapat tugas memasak, partner dgn dr zul.... Aku biasala nak jugak buat nasi beriani & lauk beriani ayam (ingat nak buat daging tapi malas lak nak tunggu daging lembut).

Kalu tengok gambar kat atas tu bole la nampak masakan yang aku buat tu... Tapi yang saspen nya masa masak nasi beriani....

Bukan nya apa.... periuk nasi nya kecik tapi jemaah lebihkurang 15orang... aku pun rembat masak banyak sikit.... aku pakai sukatan mangkuk sup yang sederhana besar sebanyak 3 1/2...

Air pun aku tambah lebih sikit dlm 4 mangkuk sebab aku tak pakai beras basmati, beras biasa je....bajet hehehe.....

Bila periuk letrik tu terpadam.... nasi mentah agi...... panik seketika aku..... aku pun berdetik dalam hati.... Dugaan keluar ni,..... Jangan ingat yang masakkan masakan tu kita..... ALLAH yg masakkan....

Aku pun berzikir sikit...minta doa dengan Allah..... Aku dapat idea.... Aku ambik kertas kecik, aku sumbat kat penekan suis letrik tu... Aku paksakan dia masak... dalam 5 minit aku buat mcam tu... sampai berbau skit macam nak hangit... Aku berhentikan.... Alhamdulillah, nasi masak.... kerja beres.... hehehehe..... Allah Maha Kuasa, Makhluk memang tak berkuasa langsung.....

Seronok tengok jemaah makan.... Sampai dekat nak habis sekali hadap..... hahahahhaa

Malam aku dengan Dr Zul beli mi sup bungkus untuk top-up sikit....



2 comments:

Abu Ikhlas said...

Kodi,

Ni baru lah ' The return of The Hero'...harap ko akan jaws kembali....taskil lah aku ok dan jgn lupa doa untuk aku ye...

Ahmad Al-Hadi said...

Hahaha... mcmana nak jaws.... kena telan dgn jaws adala.....