Tuesday, March 09, 2010

Apa yang kita buat ?


Allah swt maha adil .....

Setiap orang dapat 24jam dalam sehari, tak lebih, tak kurang.

Samada kaya, miskin, presiden, peminta sedekah, masyhur atau tak, bahagian masa yang kita dapat sama saja.

Tapi apa yang kita buat dengan 24 jam kita?

Macam sekarang ni.... aku guna masa aku tengah tulis blog ni....

Sebab apa ek.....

Kalau ikut takrifan orang lama....ini dah masuk perkara lagho/lalai....

Masa aku kat Bangladesh, aku kena jadi amir sahb, jadi masa tengahari kebiasaan lepas taam semua budak-budak lepak.

Biasalah waktu infrardi kan. Patutnya buat amalan infradi atau rehat/tidor.

Tapi semua ahli jemaah sibuk borak-borak cerita pasal kampung la dll..

Orang tempatan yang iring jemaah kami nama Abdul Ghafur terus tegur aku; "Amir Sahb, get your jamaat to sleep and not engage in small talk.... this is not good for your fikir"

Hehehe, aku ikut lah juga nasihat tu tapi biasa la.... hidup ni kalau kita dapat kekalkan fikir kita pada tahap yang tinggi pada setiap masa memang la hebat.

Tapi aku anggap manusia awam macam kita ni kena juga la ada ruang lagho nye supaya tension kita tak naik ke kepala. Nanti dah asik fikir yang tinggi aje mula ada perasan macam malaikat. Tengok semua orang lain salah aje.

Tapi dalam apa-apa pun kita kena bersederhana. Maksud aku, secara keseluruhan 24 jam kita tu kena usaha tingkatkan peratusan untuk agama.

Cuma masalah sekarang macamana nak membanyakkan peratusan nya. Orang lama dah bagi garis panduan nya. Sekurang-kurang nya 2 setengah jam je untuk fikir agama...

Itu pun untuk peribadi aku....dah kira payah.

Sebab aku akan banyak habis masa untuk benda-benda lain yang aku rasa penting dalam hati aku.....

Jadi bila dah banyak masa habis untuk benda-benda lain.....apa lagi yang tinggal untuk agama?

Dah tak ada la kan.....

Padan muka aku.....

Itu sebab kita kena cerita lagi dan lagi tentang kepentingan agama, dengar lagi dan lagi tentang kepentingan agama.... sampai kita merasa kepentingan agama dalam jiwa kita, sampai kita rasa rugi bila tak peruntukkan masa kepada agama.

Saya kena menangis bila masa saya habis untuk perkara selain pada agama tapi sekarang banyak rasa "tak apalah".....

Itupun kalau kita dah dapat rasa kepentingan agama meresap dalam segenap urat nadi jiwa kita, belum tentu lagi dapat bagi masa tentang agama....

Sebab apa ek.....

Sebab ini tentang pilihan bukan tentang kebolehan, kepandaian, keinginan.....

Kita dah ada kebolehan, kepandaian, keinginan tapi kalau Allah dah tak pilih kita maka kita masih akan dipinggirkan.

Kita dah semangat berkobar-kobar; "InshaAllah, saya azam 4 bulan cash...."

Balik rumah je kena ingatkan, "Abang, kita kena pergi shopping la bang, barang dapur semua dah habis...."

Hehehehe.....

Ini memang usaha pilihan, tapi hati mahu nangis......

1 comment:

FakirFikir said...

Betul. Kita mencuba sekadar yang boleh.