Saturday, November 14, 2009

Nasi Beriani dan Beriani Kambing

5 slice kambing australia dibeli dari tesco

Nasi beriani sedang masak

Nasi beriani yang sudah masak


Kuah Beriani kambing dah hampir masak.....


Hasil nya......ok la tu....

Alhamdulillah... Hari ini berjaya juga aku masak nasi beriani dengan beriani kambing.

Resepi asas nya aku ambil dari blog Pn Nita (sudipkayu.blogspot.com) tapi aku adjust la sikit sikit.

Almaklumlah, kadang-kadang terlupa nak beli bahan-bahan sepenuh nya. Kadang kadang datang lak idea kreatif yang lain pulak.

Mari aku kongsi bahan bahan aku (aku tak reti sukatan sukatan ni, main agak agak je. Orang kata apa; "ikut feel je". Yela status pun amatur je kan...

Nasi Beriani:
-beras basmathi
-bawang merah besar
-bawang putih
-minyak sapi (resepi asal pakai minyak masak je)
-rempah beriani adabi (resepi asal tak pakai sebab itu resepi nasi minyak)
-bunga cengkih
-kayu manis
-buah pelaga
-jintan manis
-tomato
-halia (resepi asal tak ada)
-garam
-air (aku ikut sukatan beras je.. Aku masak 4 cawan beras + campur 4 cawan air + bahan tumisan bahan2 di atas).

Aku ikut la step step yang Pn Nita suggest macam rendam dulu beras dalam setengah jam. Maybe ada kesan untuk lembutkan dulu beras tu.

Tapi aku guna halia, rempah briani sebab aku kira masak nasi beriani simple la. Hehe. Minyak sapi tu sebab nak habiskan minyak sapi sebab share dengan bahan beriani kambing.

Sebenar nya aku dah pernah masak nasi beriani cuma dah lama tak masak.

Aku plan nasi beriani ni supaya simple je tapi ada cukup rasa.

Hasil nya ok la. Aku puas hati. Cuma aku ingat nak letak kismis dan gajus tapi lupa beli.

Beriani kambing:
- kambing australia shoulder (5 slice)
- minyak sapi
- rempah beriani adabi
- bawang besar
- bawang putih
- halia
- tomato puree
- tomato
- daun ketumbar
- madu
- garam
- lupa letak bawang goreng
- aku tambah yogurt (kreatif la sgt tu)
- tambah carrot skit sebab ada balance dari bbq minggu lepas
- aku blend ciliapi sekali nak bagi pedas sikit

Memang betul saranan sudipkayu tu. Lebur je semua bahan bahan tu. Cuma patut nya aku tumis dulu rempah beriani dengan minyak sapi bia naik sikit rempah nya. Tapi tak apa lah.

Aku tambah yogurt untuk tambah rasa masam nya skit.

Puas hati jugak dengan hasil nya cuma kuah nya tak gelap sangat. Aku teringin nak kuah nya gelap macam kuah beriani bob kat masjid damansara uptown. Tapi aku rasa ok jugak la sebab kuah aku pedas sikit. Bob nya manis sikit.

Terimakasih kepada my darling wife kerana ada bagi tips utk menjayakan resepi aku ni.

Sent via BlackBerry from Maxis

1 comment:

Abu Ikhlas said...

kodi

wah terliur aku. Cuba try resepi indian cuisine cam aku tulis kat blog tu by pamela punjabi. Mmg best sangat.